
Aerounautico en Prouvènço : d’Enri Fabre à Airbus, à jamai lei proumié ! (Aéronautique en Provence : d'Henri Fabre à Airbus, toujours les premiers ! )

Texte en provençal suivi de sa version traduite en français.
Aerounautico en Prouvènço
Qu vous a pas di qu’un troues de l’aventuro aerounautico moundialo coumencè en Prouvènço lou 28 de mars 1910 emé lou proumié vòu d’un idravioun pielouta pèr l’un dei piounié d’aquelo endustrìo, Enri Fabre, neissu à Marsiho lou 29 de nouvèmbre 1882 ? Coumo que vague, l’istòri a jamai cala despuei de s’escriéure emé la coustrucien d’idravioun (nouma idrou-aerouplan fin qu'en 1913), de mounouplan, de cassaire, d’autougiro et d’elicoutèri e vèire nouesto regien s’impauva coumo un pòli de trìo dins lou mounde.
Après agué estudia coumo gaire à la Faculta dei sciènci de Marsiho puei à l'Escolo superiouro d'eleitricita de Paris pèr veni enginaire, Enri Fabre, enfant de la famiho d'armatour marsihés famous Cyprien-Fabre, si larguè dins un proujèt ambicious : mounta un idrou-aerouplan prouvesi de trei floutoun. Après quatre an d’un travai achini e bouonodi l’ajudo de Marius Burdin, encian mecanician dóu capitàni Ferdinand Ferber, emai de Leoun Sebille, dessinaire e architèite navau marsihés, Enri Fabre pousquè èstre fièr de soun envencien que la meteguè pus tard « Canard » raport à sa formo que soun velàgi en rèire tène 14 mètre d’amplitudo. Long de 8,5 mètre, arnesca d'un moutur Gnome Omega de 50 chivau qu’entrahino uno elisso de 2,60 mètre pèr un pes de 380 kilò au tout. Lou 28 de mars 1910, fàci au vilàgi de la Mèdo, soun idravioun desranquè d’un biais autounome, voulè 800 mètre en-dessuto de la mar de Berro e venguè amara au Martegue. La bèn-ananço d’aquéu proumié vòu moundiau davans uno moulounado de curious fuguè óuficialamen coustata pèr un ussié : Enri Fabre, que manjavo alor dins sei 27 an, venguè fouero countèsto l’enventaire, coustrutour e proumié pilot d’aquéu nouvèl engen voulant, l'idravioun. Dins soun bèu lans, lou Marsihés, coumercialisè soun aparèi après lou proumié vòu mena aquéstou còup pèr Jan Becue au Councous prestigious dei Barquet à Moutur de Mounegue. Mai la Grand Guerro venguè destrantaia soun ambicien e Enri Fabre abandounè la coustrucien aerounautico pèr veni chèfe d'uno entre-presso de coustrucien de machino endustrialo dins mant un seitour. Countuniè d'aiours de councebre d'àutreis envencien, coumo soun « batèu-cla », batèu plegadis que lou fasié navega e que si poudié bouta dins sa 2 CV. Uno caminado de vido espetacloue sus terro emai dins leis èr pèr aquéu Marsihés, enventaire de l’idravioun vengu sòci de l'Acadèmi de Marsiho, que calè lou 28 de jun 1984 à 101 an !
Mai de cènt an après aquel evenimen moundiau, Prouvènço, e noueste despartamen bèu proumié, assousto l’un dei seitour ecounoumi qu’an lou mai de voio e que sa chifro n’en parlo souleto emé lou 1é proudutour moundiau d’elicoutèri civil, lou 1é cèntre de recerco en Franço pèr la mecanico e lei sciènci, 5,5 miliard d’eurò de CA vo la pisto d'assai la mai longo d’Europo (5 km). De noum d’espandido internaciounalo coumo Airbus Helicopters, Thales Alenia Space, Dassault Aviation, Safran Snecma, Areva TA e Daher si coumpartisson cinq relàrgui d’eicelènci (elicoutèri, satelito, simulacien e assai en vòu, drono e diregible, aviacien lóugiero emai verdo) dins cinq lue majourau dóu despartamen dei Bouco-dóu-Rose (Marignano, Sant-Vitouret, Vitrolo, Istre e Seloun-de-Prouvènço). E coumo pas parla de l’eisèmple de l'Airship Village d’Istre que sus 33 eitaro, em’un calabert long de 300 mètre, travaio eis ennouvacien dóu futur toucant lei trasport aeren mai ecoulougi e ecounoumi emai à l’engranàgi d'uno filiero nouvello alentour dóu diregible que pourrié engendra aperaqui 3 000 emplé d’eici à 2030 ? Autre eisèmple, la DGA Assai en vòu dóu menistèri de la defènso franceso que rèsto lou cèntre lou mai gros d’Europo pèr l’espandimen, la qualificacien emai la certificacien d’aerounau militàri e civil (avioun, elicoutèri e drono...). Enfin, lou Cèntre d’Eicelènci Drono (CED) de Seloun-de-Prouvènço (sèti de la prestigiouso Patrouio de Franço), proumiero brico dóu Flying capabilities campus avenidou, empega contro l’Escolo de l’èr emai lou cèntre de recerco de l’armado de l’èr (CReA), mutualiso lei coumpetènci de toui leis atour dei sistèmo de drono francés (endustrìo, cercaire, universita…).
Autant d’eisèmple, que provon, n’aguessian de besoun, qu’au païs de la petanco, dóu soulèu emai dóu pastis, si saup despuei long-tèms prene sa voulado tout en gardant lei pèd tanca soulide dins la terro, tau coumo lou prouvençau Andriéu TURCAT que faguè lou proumié assai en vòu dóu famous Concorde.